KENMERKEN VAN DYSLEXIE/NEURODIVERSITEIT

Wat zijn nu de meest voorkomende eigenschappen en gedragingen bij mensen met dyslexie/neurodiversiteit (beelddenken)?
De kenmerken kunnen bij iedereen weer net iets anders zijn qua samenstelling en de mate waarin ze aanwezig zijn. Dit hangt natuurlijk samen met de ernst waarin je last hebt van dyslexie en/of andere problematiek als ADHD, ADD, dyscalculie, hoogbegaafdheid en bijvoorbeeld hoog sensitiviteit. De opsomming van de hierboven genoemde 'problemen' wordt vaker in combinatie met dyslexie gesignaleerd. Deze hele groep valt onder de mensen die neurodivers zijn. Niet alle breinen zijn het zelfde en hebben de zelfde netwerken in de hersenen.


POSITIEVE KENMERKEN


We kijken eerst naar de positieve kenmerken die opvallen bij mensen met dyslexie/neurodiversiteit:
 Beelddenken of geheugendenken, sterk visueel gericht zijn
 Goed in het leggen van associaties / verbanden zien
 Vaak verbaal sterk
 Veel ideeën en oplossingen kunnen bedenken
 Snel de kern van een probleem zien, de diepte in gaan
 Vaak een snelle gedachtegang
 Creativiteit
 Groot inlevingsvermogen
 Leergierig en doorzetter
 Harde werkers
 Out-of-box denken
 Sterke ruimtelijke oriëntatie


MINDER POSITIEVE KENMERKEN


De minder positieve kenmerken waar mensen met dyslexie/ neurodiversiteit tegenaan lopen en mee geconfronteerd kunnen worden in het werk en/of studie zijn:
 Problemen met het foutloos schrijven, typische fouten als d/t, zinsopbouw, structuur
 Lees- en schrijfwerk kost veel meer tijd en energie
 Slecht leesbaar handschrift
 Schrijfwerk qua planning vaak niet goed ingeschat
 Niet voldoende overzicht kunnen houden op taken in werk en de planning van studie
 Nieuwe informatie en taken kosten meer tijd om eigen te maken dan bij collega’s
 In communicatie niet tot de kern van het verhaal komen, herhalingen, te lang van stof zijn
 Moeite met aanbrengen van structuur in (dag)planning, taken en communicatie
 Maar ook woordvindproblemen en blokkeren bij het spreken in een vergadering of presentatie
 Gevoelens van onzekerheid, faalangst en zich minder voelen dan een ander
 Behoefte aan bevestiging, maar zelden hulp vragen en zaken vaak alleen opknappen
 Onder het niveau werken/presteren om het werk vol te kunnen houden
 Dyslexie / neurodiversiteit wordt vaker gemaskeerd door het op de voorgrond staan van depressie of burn-out


HERKEN DYSLEXIE:


Bekijk document Herkenningspunten dyslexie (pdf)